China – Datong – Beijing – Yiwu

Ni hao!

Het is alweer een tijdje geleden dat we ons laatste bericht hebben geplaatst.

Ondertussen zijn we alweer bijna 3 weken in China. Dit keer een wat korter berichtje!

Ga naar www.facebook.com/wereldbloggers voor onze foto’s van China!

Eerste kennismaking met China & zijn Chinezen!

Vanuit Mongolië namen we de trein naar de grens van China waar we weer een andere trein en bus naar Datong namen.

We (ofja Claudia) maakte kennis met het roggelen, spugen, schreeuwen en de taal van de chinezen. We vielen er middenin toen we de trein naar Datong namen. Een volgepropte trein waarin wij geen stoelnummers hadden en dus in het gangpad mochten zitten. We warden ontzettend aangestaard toen we de trein binnen kwamen, maar je merkt dat ze erg nieuwsgierig zijn. Binnen 10 minuten hadden we alle 4 een plek aangeboden gekregen en warden ons vragen gesteld. Een enkeling spreekt Engels en deed het woord.

Na 3 uurtjes hobbelen in deze stinkende trein kwamen we aan in Datong.

Ons hotel was ONGELOFELIJK!!! We hadden een top deal gescoord want onze kamer was 3x zo goedkoop als normaal en dit hotel was echt weggelegd voor de rijkere chinezen. Heerlijke grootse kamer met een top bed! Hier waren we echt aan toe! En het ontbijt… na 3 rondes wilde je nog wel een keertje naar het buffet lopen. In Datong zijn we naar de Hanging Monastery geweest. Dit is zeker de moeite waard!

Beijing Baby!

Na 2 nachtjes ging onze reis verder richting Beijing, wederom een sloom treintje die 6 uur over 300km deed. Eenmaal in Beijing namen we na een maand afscheid van onze reisgenoten Sean en Tanja.

Wij werden opgehaald door Louis van de Hutong School waar we een maand Chinese les zouden volgen. Hij bracht ons naar het appartement waar we de komende maand zouden wonen.

Omdat we vlak voor de National Holiday aankwamen in China, hadden we nog een weekje vrij voordat onze lessen zouden beginnen.

Bas wist natuurlijk al hoe Beijing zou zijn maar toch is er ontzettend veel veranderd in afgelopen 7 jaar. De olympische spelen hebben hier een grote rol in gespeeld. De stad is verwesterd. Overal zijn grote shopping malls te vinden, hippe restaurantjes en barretjes, de metro is uitgebreid, informatie borden zijn allemaal in het Engels etc. etc. De stad is gegroeid tot 21 miljoen inwoners, dat is 2x zoveel als New York. Soms besef je het gewoon niet in wat voor een grote stad je bent. Ontzettende bruisende stad met enorm veel dingen te doen en te zien. Het geeft je een heerlijke vibe om er midden in te zitten.

Tijdens onze eerste week hebben we naast werken ook veel bekeken maar er is nog zoveel te zien. We merkten ook dat het zaken doen in Beijing niet zo gemakkelijk gaat. Markten zijn hier volop maar echte wholesalers vindt je hier niet. De chinezen in Beijing halen al hun spul uit het zuiden waar de fabrieken en markten liggen. Daarnaast zou naast 4 u les per dag niet meer veel tijd over blijven om nog te werken dus hebben we samen besloten om onze lessen voor nu uit te stellen tot een volgende keer.

Het valt op dat de Chinese taal vooral een taal is van uitspreken en proberen. Er is geen tegenwoordige en verleden tijd. Het zijn gewoonweg woordjes. Tenminste zo kan je je prima redden! Begin ons niet over schrijven of lezen, dat is een stapje verder 😉

Zaken doen!

Dus na 1,5 week Beijing hebben we de Bullet Train naar Shanghai genomen. Wat een heerlijk gevoel om met zo’n hoge snelheid zo rustig door het landschap te zoeven. Niks van te merken dat je zo snel gaat.

Vanuit Shanghai hebben we een andere trein naar Yiwu genomen.

Yiwu, business town!

Hier in Yiwu draait het vooral om zaken doen. Er liggen hier 18 markten waarvan 1 de Trade Market is met verschillende districten. De grootste ter wereld. Duizenden kleine winkeltjes van fabrieken en wholesalers die hier hun spul verkopen. Het is ongelofelijk om te zien dat hier de H&M oorbellen en tassen gewoon hangen.

Voor de komende tijd zal het vooral werken worden, zoals we van te voren gepland hadden. Omdat we 25 september China zijn binnen gekomen moeten we 25 december het land weer uit zijn omdat we een visum met double entry hebben. Dat betekend voor ons 2x 3 maanden i.p.v. 1x 6 maanden.

Toekomst plannen 😉

We vertrekken voor de kerst richting Hong Kong om daar de feestdagen te vieren en natuurlijk ook nieuwjaar 🙂

10 januari vliegen we vanuit Hong Kong naar Osaka om een maand in Japan te verblijven en Kyoto, Mt Fuji, Tokyo te bezoeken en om hopelijk te snowboarden!

Vanuit Tokyo gaan we door naar Seoul (Zuid Korea) om een goede oude vriend van Bas op te zoeken en om terug te vliegen naar Beijing!

Vanuit daar……. Nog geen idee… richting Vietnam of Tibet?

We zullen het zien 🙂

Hopelijk gaat thuis ook alles goed!

We vinden het erg leuk en fijn om te zien en te horen dat jullie ons zo graag volgen, Xie Xie!

Liefs, Bas en Claudia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...